המיומנויות שהתלמידים רוכשים במהלך לימודיהם מאפשרות להם להתכונן לבחינות הבגרות ברמה הגבוהה ביותר, בהתאם לנכונותם ללמוד ולהשקיע.
מספרים שמספרים על הצלחה
- 92% מהניגשים לבגרות מקרב בוגרי בית הספר, שהם 74% ממחזור הבוגרים, זכאים לבגרות.
- נתח הזכאים לבגרות מכלל תושבי בית שמש עומד על 43%. וחלקם של הזכאים בכל הארץ – 51%.
- ל-10 מבוגרי בית הספר בגרות עם 3 מקצועות בחירה מורחבים (מחשבים, פיזיקה, ביולוגיה).
- 50% מתלמידי בית הספר לומדים לקראת בגרות מורחבת (4-5 יח"ל) באנגלית.
- 100% מבוגרי מגמת מדעי החברה, מגמת המחשבים והמגמה הביולוגית עברו את בחינת הבגרות במקצוע המתוגבר
יחד נקדם אותם אל קו הזינוק.
אנחנו רוצים להעניק לילדים שלך הזדמנות לעתיד טוב יותר. בעידן שבו השכלה ויכולות אישיות הן תנאי להשתלבות בחברה, להתקדמות כלכלית ולמיצוי הפוטנציאל האישי - חינוך איכותי הוא הכלי העיקרי לשינוי עתיד הקהילה.
אנחנו רוצים להושיט יד לילדיך ולקדם אותם אל קו הזינוק, כאשר הם חושבים, שקולים, ביקורתיים מעורבים ואחראים.
אנחנו מאמינים בשוויון הזדמנויות
בית הספר שלנו הוא היחיד באזור שלא מבצע מיון של התלמידים המבקשים להתקבל אליו. אנחנו קולטים לבית הספר כל תלמיד המעוניין להשקיע בלימודיו כדי לצמוח ולהיות אדם יוצר התורם לסביבתו.
אצלנו, כל תלמיד מקבל יחס אישי
על אף שאנו מעניקים שוויון הזדמנויות ומאמצים לחיקנו את כולם, הכמות לעולם אינה באה על חשבון האיכות. בלב שלנו יש מספיק מקום לכ-ו-ל-ם.
למרות המיזוג עם בית הספר השכן, וריבוי התלמידים הצפוי, כל תלמיד יקבל את היחס האישי והליווי הצמוד שלו הוא ראוי.
בשנים הקרובות, בית הספר יגדל יחד ביחס ישר לכמות התלמידים המצטרפים אליו. יתווספו אליו בניינים חדשים וייקלטו בו מורים חדשים. כל אחד מהמורים יעבור הכשרה מעמיקה בנוגע לשיטות החינוכיות הייחודיות שלנו. בית הספר יוסיף לשמור על צביונו המיוחד ועל היחס האישי, התומך והמלווה שהוא מעניק לתלמידיו.
אנו מאמינים שכל תלמיד זקוק לפתרונות חינוכיים המתאימים לו, על פי נטיות הלמידה והצרכים הייחודיים לו, על מנת לממש את יכולותיו. כל תלמיד ראוי ללמוד בקבוצה קטנה, שבה הוא זוכה לתשומת לבו המלאה של המורה, מתקדם על פי יכולותיו ולומד בשיטות המתאימות לאישיותו.
כל אחד מהמורים שלנו מקדיש לפחות 3 שעות שבועיות להנחיה פרטנית של התלמידים. למידה מסוג זה מאפשרת לכל תלמיד ותלמידה לצמוח, להתפתח ולהגשים את יכולותיו.
מדי חודש מתקיים מעקב יזום אחר התקדמותו של כל תלמיד בכל מקצוע, והמסקנות מיושמות בשטח.
אצלנו כל אחד יכול לגדול
הנחת היסוד שלנו היא ש"כל אחד יכול". לכל אחד יש פוטנציאל שניתן למיצוי. גם לילדיך. אנחנו משתמשים ב*שיטות חינוכיות אלטרנטיביות וחדשניות כדי להביא את ילדיכם למקום שבו הם ירצו ללמוד, כדי לצמוח, כדי להתבטא וכדי לאתגר את המוח:
אצלנו, כולם אינטליגנטים
אנחנו מאמינים בתורת האינטליגנציות המרובות של הווארד גרדנר, לפיה האינטליגנציה האנושית מתבטאת בטווח של יכולות בכל אחת מ-7 האינטליגנציות (אינטליגנציה מוסיקלית, גופנית–תנועתית, לוגית-מתמטית, לשונית, מרחבית, בין-אישית ותוך אישית). אדם יכול להיות אינטליגנט ברמה גבוהה בתחום אחד או יותר, ופחות אינטליגנט בתחום אחד או יותר. לפי גרדנר, ניתן לפתח את האינטליגנציות השונות, אם מזמנים לילד/ה אפשרות להתנסות במימושן בפעילויות השונות בבית הספר ומחוצה לו. כך מתאפשר לתלמידים לחזק אינטליגנציות מרכזיות, שעד כה לא ניתן להן ביטוי בבית הספר.
אנו מאפשרים לתלמידים לבטא את נטיותיהם באמצעות מגוון מגמות ייחודיות לבחירתם, כמו מוסיקה, תיאטרון, אמנות, טבע וסביבה, אדריכלות נוף, חינוך גופני, מדעי החברה, מחשבת ישראל, מחשבים ורוסית. בתחומים אלה ניתנת לתלמידים אפשרות ללמידה אחרת הדורשת תפיסה והבעה תנועתית, מרחבית, מוסיקלית וטבעית. במהלך השנה מתקיימים ביצועים מסכמים של הפעילות בנוכחות הורים, דרך מופע או תערוכה. תלמידי הכיתות המיוחדות יוצאים כמה פעמים במהלך השנה למפגשים עם אנשי מקצוע מתחומם ולסיורים המתאימים לתחום.
מגמות אלה מוצעות לתלמידים לצד אפשרות בחירה במקצועות קונוונציונליים לבגרות מורחבת, כמו פיזיקה וביולוגיה.
תלמידים מוכשרים ובעלי מוטיבציה ממויינים כבר בכיתה ז' למסלול מצטיינים (מופ"ת - מתמטיקה ופיסיקה תרבות) המאופיין בדגשים על מתמטיקה ומקצועות מדעיים וטכנולוגיים. תלמידי כיתות מופ"ת ניגשים למרבית הבגרויות כבר בכיתה י"א, ובכיתה י"ב הם לומדים באקדמיה ומבצעים התנסות מעשית באחד ממפעלי התעשייה באזור.
תלמידים חלשים ממוינים לכיתת אתגר, תוכנית מדורגת ששמה דגש רב על מיומנויות למידה, ומכילה כמות מעטה של מקצועות הנלמדים לעומק. הלימודים מתבצעים בכיתות המכילות מספר מצומצם של תלמידים, נתון המאפשר למורים להקדיש לכל אחד מהתלמידים תשומת לב רבה במיוחד. מורי כיתות האתגר משתייכים לשורה הראשונה של אנשי החינוך בארץ.
בעלי מוטיבציה גבוהה ויכולות נמוכות-בינוניות לומדים במב"ר (מסלול בגרות רגיל).
מסלול לימודים נוסף הוא "קדם עתידים" (לגילאי 13-18), לתלמידים הנמנים עם השליש העליון ברמת הישגיהם. המסלול כולל לימודים מתוגברים במתמטיקה, פיזיקה ואנגלית, והוא מיועד להרחיב את מעגל בוגרי התיכון מקרב הפריפריה שרמת הישגיהם מאפשרת קבלה לפקולטות היוקרתיות והמבוקשות ביותר. בלימודים המדעיים משולב חינוך לערכים כגון העצמה אישית ופיתוח המצוינות, לצד חשיפה לתעשייה ולאקדמיה. הלימודים בתוכנית מתבצעים בשעות אחר הצהריים, והמורים בעלי תואר שני לפחות, בתחום הדעת. נוסף על כך, מתקיימים במסגרת התוכנית ימי העשרה ועיון בשיתוף עם האוניברסיטאות ברחבי הארץ, כמו גם סיורים חוץ לימודיים ומרתונים לימודיים לקראת בחינות המתכונת והבגרות. התוכנית מופעלת בשיתוף עם משרד החינוך, רשויות מקומיות, קרן לנדא, קרן רש"י והסוכנות היהודית (שותפות 2000).
פחות זה יותר
המקצועות היסטוריה, מקרא וספרות מתחלקים בין השנתונים ז'-ט'. בכל שנתון אנו מלמדים רק אחד מהשלושה במרוכז, בהיקף של 6 שעות שבועיות, באופן המאפשר ניתוח מעמיק של כל סוגיה, מיקוד במקום פיזור ובלבול והעמקה של הקשר בין המורה לתלמידיו.
כל מורה פוגש רק 3-4 כיתות בכל שנה, ולכן הוא לא נאלץ לפזר את תשומת לבו בין תלמידים רבים. גם התלמידים יוצאים מורווחים – הם מחליפים פחות מורים לאורך יום הלימודים, ולומדים פחות מקצועות, יותר לעומק. מעבר לכך, הם זוכים ללמוד את כל אחד מהמקצועות האלה בשנה אחת בלבד, על אף שתוכנית הלימודים של משרד החינוך מייעדת אותם לשנתיים.
אצלנו לומדים ומלמדים מעל ומעבר
בית הספר מפעיל מגוון פעילויות חינוכיות משלימות מחוץ לשעות הלימודים הפורמליות, כדי לספק לתלמידים תגבור חינוכי, במידת הצורך, ואלטרנטיבה חינוכית לבילוי שעות אחר הצהריים והחופשות:
1. "בראש אחר"
תגבור לימודים לאחר שעות הלימודים, המוצע לתלמידי חטיבת הביניים. הלימודים בתוכנית מתבצעים בקבוצות של 5-7 תלמידים, באחד משלושה מסלולים, לבחירת התלמיד:
- קבוצות מל"ח (מנהיגות, למידה, חשיבה) שבמסגרתן מתבצעת למידה בתחומי הלימוד השונים (עזרה בהכנת שיעורי בית, עבודות, הכנה למבחנים), פעילויות חברתיות ופעילויות בתחום המנהיגות והחשיבה. בקבוצות אלה נוצרת אווירה אינטימית ויש ביטוי נרחב לפן הרגשי והחברתי.
- קבוצות לימוד להעשרה ותגבור במתמטיקה, אנגלית, לשון, הבנת הנקרא וערבית. במסגרת קבוצות הלימוד כל אחד מהתלמידים שותף בבניית התוכנית האישית שלו לתגבור פרטני, שמתאימה לצרכיו ולרצונותיו.
- וחוגי העשרה (אמנות, כתיבה יצירתית, מדעים, משפטים וכו').
התוכנית נועדה לחזק את הלמידה בכיתות, ולפתח כישורי חשיבה, למידה ומנהיגות עצמית אצל כל תלמיד ותלמידה. במסגרת הפעילות מקבלים הילדים ארוחת צהריים קלה ושתייה.
2. "בראש אחר" לבגרות
לימודים במתכונת דומה לזו של "בראש אחר", אולם היעד, הפעם, לתגבר את הלימודים לקראת בחינות הבגרות. שעות התגבור והחיזוק לקראת הבגרויות מוצעות לכל התלמידים.
3. בית ספר קיץ – מחצית שלישית
מיועד לכל תושבי העיר, גם אלה שאינם תלמידי בית הספר, שמעוניינים להשלים בגרות.
4. "נטע", תוכנית 4 שנתית (ט'-י"ב) להעשרה טכנולוגית וחברתית מתקדמת, תפעל בבית שמש החל בשנת לימודים זו. התוכנית, תולדה של שיתוף פעולה בין סיסקו, הסוכנות היהודית, קרן היסוד ועמותת תפוח – מציעה לתלמידים העשרה טכנולוגית ברמה אקדמית, על פי תוכנית האקדמייה של סיסקו, המבטיחה עבודה עתידית בתעשיית ההיי-טק, ועוד לפני כן – תפקיד מעניין בצבא. הלימודים הטכנולוגיים משולבים בפעילויות חברתיות וערכיות. בזכות "נטע", 2,000 בני נוער ב-21 יישובי פריפריה הפכו להיות נבחרת חלומות שתוביל מהפכה טכנולוגית וחברתית.
5. חונכות במחשבים
יחידת המחשוב של בסיס פלמחים חונכת תלמידים בתחום המחשוב אחת לשבוע
6. פר"חים ממכללת הדסה
סטודנטים במכללת הדסה מבצעים חניכה של תלמידי בית הספר במסגרת פרויקט פר"ח
7. מועדון ספורט
מופעל פעמיים בשבוע, אחר הצהריים, ומציע פעילויות בחדר כושר, כדורגל בנות, כדורסל בנות, פינג פונג בנים, ניווט בנים וכדורגל בנים.
אנחנו לומדים ב"קהילות חשיבה"
שיטת למידה ייחודית המאפשרת חקירה של שאלות מאתגרות, תובנות עמוקות ומחלוקות חשובות שבבסיס מבנה הדעת של התחום הנלמד.
בתחילת שנת הלימודים, מנחי התוכנית שואלים את התלמידים שאלה מרכזית מעניינת, פתוחה, עשירה, טעונה, רלבנטית ומערערת. התלמידים גוזרים מהשאלה המרכזית שאלות ממוקדות הרלוונטיות לחומרי הלימוד, וחוקרים אותן בקבוצות קטנות (2-4 תלמידים).
בסוף התהליך, התלמידים מעבירים את הידע שלהם לקהילה באמצעות כלי ביטוי לבחירתם (עבודה כתובה, תכנון ניסוי, דגם, כתיבה יצירתית, איור וכו'). הקהילה היא הצוות החוקר, הכתה, השכבה, בית הספר או ההורים - הכול על פי ההקשר.
התוכנית מגרה את החשיבה הביקורתית, הבונה והיצירתית ומטפחת סקרנות ולמידה עצמית.
דוגמאות לשאלות שנשאלו בקהילות חשיבה:
* כיצד נערים משפיעים על עולמם? (ספרות)
* מהי אהבה? (ספרות)
* כיצד משפיעים היחסים במשפחה על ההתפתחות האישית? (מקרא)