מאת שיר מנור, קופירייטרית ומעצבת גרפית
קופירייטר נדרש לרוב לכתוב על נושאים שאינו מבין בהם דבר. לכאורה, משימה בלתי אפשרית, לפחות בעיני הלקוח, או בעיני רוב האנשים שאינם מתפרנסים מכתיבה שיווקית. איך עושים את זה?
שיחה ממוצעת עם לקוח פוטנציאלי המעוניין בכתיבה שיווקית תיפתח לרוב בשאלה: ״יש לכם ניסיון כתיבה בנושא....? אפשר לראות דוגמאות?״.
הקופירייטר ישיב בהתאם לאמת, אם כתב בעבר על נושא זה או לא, ולאחר מכן יציין, כנראה, שאין לכך כל חשיבות - קופירייטר לא צריך להבין בנושאים שעליהם הוא כותב, לפחות לא לפני שביצע תחקיר על אודותיהם.
היתרון שבאי ההבנה
יותר מזה - לעתים אי היכרות מוקדמת עם נושא הכתיבה היא דווקא יתרון, בעיקר אם קהל היעד אינו מבין בנושא האמור, והטקסט השיווקי מיועד לערוך עבורו היכרות ראשונית עמו.
כאשר אנו מכירים נושא מסוים על בוריו, לרוב נשכח מהו מצבור הידע המצוי בידי האדם הממוצע על אודות הנושא הזה. אז, בבואנו לכתוב על הנושא, ייתכן שנניח כי הקורא יודע פרטים בסיסיים כאלה או אחרים, הדרושים כרקע להבנת הנושא, ואז נשמיט את ההתייחסות אליהם בכתיבה, ונפגע בבהירות הטקסט.
מעבר לכך, כאשר אנו שולטים בתחום מסוים באופן המאפשר לנו לדקלם על אודותיו מתוך שינה, יהיה לנו קשה לעתים לזהות את יתרונותיו השיווקיים בעיני המתבונן החיצוני, האובייקטיבי, נטול הידע המוקדם.
נקודת מבט רעננה ונטולת פניות דרושה עבור כל עבודת קופירייטינג. לעתים ננסה כקופירייטרים לדמות מצב של אובייקטיביות, ולרוב נהיה אכן אובייקטיביים, בשל ההסתברות הנמוכה שהידע הכללי שלנו יחלוש על אותה כמות של תחומים שעליהם אנו נדרשים לכתוב לפרנסתנו.
מקורות ההבנה
אז איך עושים את זה? איך כותבים בשטף, בצורה אפקטיבית ומשכנעת, על נושא שאיננו מבינים בו?
לשם כך אנו נעזרים במקורות המידע העומדים לרשותנו ומבצעים
תחקיר.
לעתים מקור המידע העיקרי הוא
הלקוח. מאחר שהלקוח עוסק בשגרה בנושא הדורש
כתיבה שיווקית, במוחו אגור ידע רב, שנצבר בשנים של ניסיון מקצועי והדרכות מקצועיות. את הידע נדלה מהלקוח באמצעות
ראיון.
במידה שהראיון יניב שרשרת של Buzz words שיישמעו לנו כסינית עתיקה, לא נתבייש ו
נבקש הסבר על כל מושג, או שנדאג להתעדכן בפירושים בעזרת מקור מידע אחר, כדוגמת
אתרי אינטרנט מהימנים, מגזינים מקצועיים, מאמרים שיווקיים אחרים שנכתבו בנושא וכן הלאה.
כלי מילות המפתח
לעתים נדרשת מאיתנו לצורך הכתיבה רק הכוונה של הלקוח באשר למילות המפתח שירצה שיופיעו בטקסט השיווקי, לטובת מנועי החיפוש השונים ובראשם גוגל. אם הלקוח מבקש מאיתנו לאתר באופן עצמאי את מילות המפתח הרלוונטיות, אין כמו כלי מילות המפתח של גוגל לצורך העניין.
פעמים רבות איתור מילות המפתח עושה חלק ניכר מן העבודה, כיוון שקופירייטר מקצועי יוכל בקלות רבה ליצוק תוכן בין המילים ליצירת משפטים, שיתחברו באלגנטיות זה לזה לצורך כתיבת מאמר שיווקי משובח או לכתיבת פרופיל חברה לתפארת.
אם למרות הכתוב במאמר הזה, תרצו בכל זאת לראות
על אילו נושאים כתבנו במהלך 20 שנות הניסיון שלנו בכתיבה שיווקית...
לחצו כאן.